Betaald aan een oplichter? Dit kun je doen!

Heb je betaald aan een oplichter of fraudeur? Dan kun je altijd aangifte doen en soms je geld terugvragen of terugkrijgen.
Ik heb contant betaald
Een contante betaling is ‘onherroepelijk’; je kunt je geld alleen terugvragen van de ontvanger. In geval van fraude of oplichting ben je dus meestal je geld kwijt. Je kunt er wel aan bijdragen dat de oplichter of fraudeur wordt opgespoord en vervolgd. Doe daarvoor aangifte bij de politie. Kwam je in contact met de dader via een online handelsplatform zoals Marktplaats, meld daar dan ook door wie je bent opgelicht. Mocht de dader ooit worden vervolgd, dan kun je via de rechter je geld terugvragen van de dader.
Ik heb met een betaalpas of creditkaart betaald
Dan heb je betaald aan een zakelijke ontvanger, aan een frauduleus bedrijf of ondernemer. Doe aangifte bij de politie en meld het bij de uitgever van je betaalkaart: bij je bank of bij ICS. Vraag dan ook aan de kaartuitgever hoe je terugbetaling kunt aanvragen (een zogeheten ‘charge-back’). Bij de meeste betaalpassen en creditkaarten kun je een vergoeding krijgen van de kaartuitgever, na een betaling aan een fraudeur of oplichter.
Ik heb via mijn bank met iDEAL betaald, aan een nep-verkoper
Een iDEAL-betaling is ook ‘onherroepelijk’; alleen de uiteindelijke ontvanger kan het bedrag terugbetalen. Doe dan aangifte bij de politie en meld het daarna bij je bank. De politie en de bank controleren de meldingen van gedupeerden en laten daadwerkelijke nep-verkopers afsluiten van iDEAL.
Ik heb met een girale overboeking betaald
Ook een overboeking is ‘onherroepelijk’ en alleen de ontvanger kan het bedrag terugbetalen. In sommige gevallen kun je wel je geld terugvragen met hulp van je eigen bank. Dat kan alleen als je naar een Nederlands IBAN van een privé-persoon hebt overgeboekt en nadat je aangifte hebt gedaan bij de politie. Als de ontvanger je na ruwweg een maand nog steeds niet vrijwillig heeft terugbetaald, dan kan jouw bank de contactgegevens van de ontvanger aan je doorgeven. Daarmee kun je dan via een deurwaarder of rechtbank zelf je geld terugvorderen van de ontvanger.
De ontvanger van een girale overboeking bij oplichting is zelf vaak geen echte fraudeur maar een geldezel die door echte criminelen is geronseld onder valse voorwendselen. De echte fraudeurs misbruiken de bankrekening van de geldezel om de buit door te sluizen naar het buitenland of anoniem contant op te nemen bij een geldautomaat.
Ik heb met een mobiel betaalverzoek betaald (zoals een Tikkie)
Een mobiel betaalverzoek loopt via iDEAL en wordt afgerond met een girale overboeking aan de uiteindelijke ontvanger. In een betaalverzoek staat altijd het IBAN van de ontvanger. Daarmee kan je met hulp van je eigen bank je geld terugvragen van de ontvanger, nadat je aangifte hebt gedaan bij de politie. Dit werkt hetzelfde als bij een gewone girale overboeking.