Gemakkelijk overstappen naar een nieuwe bank met de Overstapservice
Hoe lastig is het nou, van bank wisselen? Met de gezamenlijke Overstapservice van de Nederlandse banken is dat een stuk makkelijker dan je misschien zou denken. Je vraagt die aan bij je nieuwe bank en daarna wordt dit allemaal voor je geregeld, 13 maanden lang:
- Overboekingen naar je oude IBAN worden automatisch doorgeleid naar je nieuwe IBAN.
- Automatische incasso’s van je oude IBAN worden automatisch doorgeleid.
- Iemand die wil overboeken naar je oude IBAN krijgt een melding met je nieuwe IBAN. De betaler kan daarmee de overboeking aanpassen en zijn adresboek bijwerken met je nieuwe IBAN.
- Een bedrijf of instelling die incasseert van je oude IBAN krijgt een melding. De incassant kan daarmee jouw klantgegevens bijwerken met je nieuwe IBAN.
- Op de afschriften bij je nieuwe bank kun je zien wie nog overboekt naar je oude IBAN of daarvan incasseert. Wie dat ondanks de meldingen van de Overstapservice herhaaldelijk blijft doen, kun je dan zelf vragen om voortaan je nieuwe IBAN te gebruiken.
Er zijn ook wat dingen die je nog steeds zelf moet regelen. Zo wil de Belastingdienst dat je je nieuwe IBAN hoogstpersoonlijk aan ze doorgeeft, op een speciaal formulier of online met DigiD. Een bekende of instelling die regelmatig vanuit het buitenland overboekt of automatisch incasseert, moet je ook zelf informeren over je nieuwe IBAN. Op www.Overstapservice.nl kun je dit allemaal nalezen.
Je kunt de Overstapservice direct aanvragen bij het openen van een nieuwe rekening maar je kunt dat ook later doen. Wil je bijvoorbeeld je nieuwe bank eerst een tijdje uitproberen voordat je definitief overstapt, dan wacht je even met de aanvraag.
De Overstapservice is ook voor ondernemers met een zakelijke bankrekening. Bij het aanvragen geef je aan of je direct je oude betaalrekening wilt opheffen. Zo ja, dan neemt je oude bank vanzelf contact met je op.
Je betaalrekening vervangen is dus best makkelijk 😊.